مهندس کیست؟

این بحث ممکن است کمی مناقشه بر انگیز باشد، به همین دلیل تعریف واژه "مهندس" را از دائره المعارف بریتانیکا که یکی از معتبرترین کتاب‌های مرجع در جهان است قرض می‌گیرم و توضیحات خود را به آن اضافه خواهم کرد.

معنی تحت اللفظی واژه مهندس یا "engineer" هم در زبان فارسی و هم در ادبیات کشور انگلستان به توصیف ضعیف و نارسایی می‌انجامد. برخلاف ظاهر این کلمه، "مهندس" کسی که هندسه می‌داند نیست! همچنین engineer تنها تکنسین یا کارشناس ماشین آلات و موتورها (engines) نیست.

ادامه نوشته


الگوسازي عوامل موفقيت در صنايع توليدي ژاپن

توليد محصول با کيفيت بالا و عاري از عيب، يکي از اهداف راهبردي هر توليدکننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اي تلقي مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و به هر سازماني در دستيابي به سهم مناسب از بازار و بقا در عرصه رقابت جهاني، ياري مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌رساند. کاهش و حذف ضايعات، نقش مهمي در تحقق اين هدف دارد. در اين مقاله، مدلي تحت عنوان «سيستم چرخه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي تحقيق، روش و اجرا (IMI)» معرفي مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که حاصل تجارب و موفقيت‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي صنايع توليدي ژاپن در زمينه بهبود مستمر مديريت ضايعات است. اين مدل، شامل سه چرخه مرتبط به‌‌‌‌‌‌‌‌‌هم است که هر کدام در برگيرنده اجزاي مربوط به خويش‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. استفاده موفقيت‌‌‌‌‌‌‌‌‌آميز الگوي ژاپني، نيازمند ادغام سيستماتيک مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌اي از تکنيک‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي کيفيت است. به بياني بهتر، اين امکان وجود دارد که استفاده گزينه‌‌‌‌‌‌‌‌‌اي و منحصربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرد تکنيک‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، به برخي نتايج مطلوب بينجامد، اما در نهايت باعث جلوگيري از بروز خطا و عدم ايجاد ضايعات نمي‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. از مزيت‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي مدل IMI مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به ويژگي‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بهبود مستمر اشاره کرد که يکي از چرخه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گانه آن را تشکيل مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. چون چرخه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي کيفيت (QCS) يکي از مباحث مهم در مديريت کيفيت فراگير (TQM) بوده و يکي از مدل‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي مشارکتي هستند که زمينه بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌گيري از کارکنان را براي تسريع در تحقق اهداف سازماني فراهم مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. در اين مقاله، چگونگي تلفيق اين مدل‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با مدل IMI نيز معرفي شده است. پيشنهاد نهايي مقاله، تلفيق مديريت ضايعات با مديريت کيفيت فراگير در قالب مدلي جديد است.
مديريت ضايعات، در اغلب موارد به‌‌‌‌‌‌‌‌‌عنوان چالشي مهم در سطح جهاني، مدنظر قرار مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌گيرد زيرا ضايعات تهديدکننده بهداشت عمومي و محيط بوده و حتي ممکن است مانعي در برابر توسعه اقتصادي تلقي شوند. تا اکنون راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌حل‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي گوناگوني براي برخورد با اين مسئله ارائه شده است. کاهش ضايعات يکي از راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي متعددي که شايد بيش از ديگر روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بر آن تاکيد شده است. اين در حالي است که بروز ضايعات، امري اجتناب‌‌‌‌‌‌‌‌‌ناپذير به نظر مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد.

ادامه نوشته

مدیریت کیــــفیــــــــت

اصول هشت‌گانه مديريت كيفيت

محور و اساس تجديد نظر در استانداردهاي مديريت كيفيت بر محور انتقال اصول اساسي هشتگانه اي به عنوان محور اصلي تفكر مديريت كيفيت به استاندارد استقرار شده است:

 

*         اصل اول – سازمان متمركز بر مشتري (مشتري مداربودن سازمان)

*         اصل دوم – رهبري

*         اصل سوم – درگيري تمام افراد

*         اصل چهارم  - رويكرد فرايندي

*         اصل پنجم – ديدگاه سيستمي به مديريت

*         اصل ششم – بهبود مداوم

*         اصل هفتم – رويكرد واقع گرايانه (تحليلي) در تصميم گيري ها

*         اصل هشتم – اعتقاد به منافع متقابل در مناسبات با تامين كنندگان

ادامه نوشته

مدیریت مالی


مدیریت مالی 
با توجه به روندجهانی شدن اقتصاد کشورها، متخصصان مالی کشور، بایستی با نظام‌های مالی جهانی و شیوه‌های سرمایه‌گذاری و ابزارهای مالی پیشرفته آشنایی داشته باشند تا کشور بتواند موقعیت مالی خود را در دنیای متلاطم امروز تثبیت کند. رشته مدیریت مالی در همین راستا ایجاد شده است. در این رشته دانشجویان با تئوری‌های نوین مدیریت مالی و کاربرد آنها آشنا می‌شوند و در نهایت می‌توانند با ارائه راهکار‌هایی برای بسط و توسعه سرمایه‌گذاری، گام‌های مؤثری در حل مشکلات اقتصادی کشور بردارند. دانش‌آموختگان مدیریت مالی علاوه بر توانایی تجزیه و تحلیل و حضور فعال در بازارهای مالی می‌توانند .وضعیت مالی شرکت‌ها و مؤسسات را مورد ارزیابی قرار دهند و در اخذ تصمیمات مالی مؤثر در سازمان‌ها، نقش اساسی ایفا کنند
دانش مدیریت مالی بر این فرض قرار دارد كه هدف اصلی و شاخص مدنظر مدیریت حداكثرسازی ثروت صاحبان سهام است. این هدف یا ایده‌آل تنها از طریق مدیریت كارآمد جریان‌های نقدی كوتاه و بلندمدت شركت یا موسسهء اقتصادی میسر است.


ادامه نوشته